lördag 25 augusti 2012

"Fel och besvikelser" i trädgården

tänkte jag skriva lite om. Ni kanske minns Prakthäggmispeln? Häcken som vi planterat på två sidor av tomten, hösten-10. Förra sommaren fick den mjöldagg i slutet av säsongen och i år kom mjöldaggen i våras!:( Så fult. Bladen liksom skrumpnar ihop. Jag har försökt hitta info på nätet om detta och läst att den ev ska tas bort ur E-planta systemet! Pga dålig resistens mot mjöldagg. Tråkigt. Besviken. Men, den får stå kvar ett tag till.


Sen så var det Vildkaprifolen! Efter att ha haft den i fleeera år i en kruka på balkong mm innan vi flyttade hit så har den blommat och blommorna såg inte ut som jag trodde, lite gulare. Sen, plötsligt gjorde min pappa mig uppmärksam på att översta bladparen var samanväxta! Det visar sig att det inte ÄR någon Vildkaprifol utan en Kaprifol! Läste om detta också och att de lätt förväxlas innan blomning för då ser man inte skillnaden.


Inte hela världen men jag är säker på att jag köpte en VILD-kaprifol.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar